tirsdag, november 14, 2006

Engler i snøen


Du vet det er vinter når du våkner med "Det snør, det snør, tiddelibom" på hjernen. Og sannelig er det blitt vinter også, årstiden jeg elsker! Snøen ligger på bakken,på verandaen, på verandaen, på husene og på trærne. Det er pent og lyst ute, og skiene kan finne vegen ut av boden!
Det er deilig å reise opp på fjellet, langt fra folk, med en eller to venner, slå opp teltet og ligge i soveposen og spise middag og obligatorisk dessert, godteri! Vite at du noen dager skal gå opp og ned fjellsider og topper, slå opp teltet et annet sted, varme de iskalde bena over primusen eller på magen til en god venn. Håpe det er fint vær dagen etter, studere kartet og finne en rute videre. Løse noen verdensproblemer og sovne inn til vinden som stryker stille over teltduken, eller gjør hva den kan for å rive opp teltet fra snøen.

Men denne helgen hvor jeg kunne reist til mitt eventyrland valgte jeg heller å reise til en snøløs del av landet, vestlandet. Vi klarte å oppsøke snøen etter en times gange oppover fra fjorden. Men vestlandet skal vite at det er en mye finere del av landet enn østlandet, men de mangler østlandsvinteren. Våren er den årstiden jeg er minst glad i, den bli først fin når det nesten er sommer.
Mitt perfekte år ville nok vært ca slik:
Januar: Østlandet/Nordnorge+fjellet
Februar: Østlandet/Nordnorge+fjellet
Mars:Fjellet
April:Vestlandet+fjellet
Mai:Vestlandet/Østlandet(slutten av Mai)+fjellet
Juni:Vestlandet/Sørlandet+fjellet
Juli:Vestlandet/Østlandet/Sørlandet/Nordnorge + FJELLET!
August: Vestlandet/Sørlandet+fjellet
September: Østlandet/Vestlandet+fjellet
Oktober: Østlandet
November: Østlandet
Desember: Østlandet+fjellet
Jeg har bare vært noen få ganger i Nord-Norge, ellers er jeg ganske bra bereist i Norge og tror dette omtrent er det optimale, men det kommer jo veldig an på været!

Men nyt vinteren, let etter engler i snøen!

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden